Chakra Yoga, aardende asana's uitgelegd

Bijgewerkt: jan 24


Muladhara chakra

We doen nu al 2 jaar yoga & de chakra's en telkens zitten onze lessen afgeladen vol.

Meer dan nog met de klassieke Hatha Yoga.


Waarom is dat, hoor ik u denken?


Mensen genieten graag van de rust die de Chakra Yoga met zich meebrengt.

Er zijn minder asana's, ook zijn die minder intensief, langere rustmomenten en een lange begeleidde meditatie die afsluit met het al dan niet meezingen van een welbepaalde mantra.


Ik licht hieronder één welbepaalde asana toe die heel verbindend is met ons eerste energiecentrum, oftewel Muladhara chakra of wortelchakra genaamd.


Dit energiecentrum bevindt zicht onderaan de wervelkolom (stuit en is verbonden met het element aarde en vibreert op de rode kleur.

Woorden die bij deze chakra horen zijn: Stabiliteit, standvastigheid, geborgenheid en veiligheid.

Als dit centrum goed funktioneert is er geen ruimte voor angst en kan vertrouwen groeien.


Wat kunnen we doen (buiten yoga) om onszelf beter te kunnen aarden?



- meer contact maken met de natuur! Tuinieren, wandelen in het bos of op het strand.

- sporten/ bewegen: Met je lichaam bezig zijn (Yoga– meditatie– & mindfullness.)

- rustige ademhaling: Door bewust op je adem te letten en hier oefeningen mee te doen kun je beter gronden.

- draag rode kleding of kijk regelmatig naar de kleur rood.

- edelstenen bij je dragen of vasthouden. Alle edelstenen hebben een bepaalde energie bij zich en hebben een krachtige werking. De edelstenen die helpen bij aarding zijn o.a.: rode jaspis, agaat, carneool, granaat, hematiet, obsidiaan, zwarte toermalijn, zwarte onyx, rookkwarts en ook bergkristal kan zeer aardend zijn. Voel en ervaar zelf welke steen goed voor jou is. 

- voeding: Eten zorgt ook voor een goede gronding. Door eten zak je meer in je lichaam. Daarnaast heeft vooral voeding uit de grond een aardende werking.Eet rode groenten en/of fruit.

- op blote voeten lopen, met je voeten op de grond stampen of springen. Hiermee stimuleer je de voetchakra’s en stroomt de energie beter door.

- laat je voeten masseren



Hurkhouding of Malasana


De Sanskriet naam voor de Hurkhouding of Hurkzit is Malasana, afgeleid van de woorden Mala (krans of slinger) en Asana (houding).


Wat is het effect van de Hurkhouding?


Deze aardende houding ontspant de onderrug en het bekken, opent de heupen en versterkt de bovenbenen, knieën, kuiten en enkels. De Hurkhouding stretcht de diepe weefsels in de hamstrings, kuiten, liezen en de bilspieren, daarom is het mogelijk dat emoties als angst, woede of verdriet aan de oppervlakte komen. Adem diep in en laat de emoties los op de uitademing. Door de ellebogen aan de binnenkant van de knieën te plaatsen, opent deze houding ook het borstgebied. De Hurkhouding verbetert de spijsvertering en biedt verlichting bij menstruatiepijn.



Hoe kom je in de hurkhouding?




Zet je voeten uitgedraaid, aan de zijkanten van je mat om de heupen goed te kunnen openen.

Maak je de afstand kleiner, door bijvoorbeeld je voeten op heupbreedte te zetten hoe meer deze houding de enkels gaat versterken.


Kom op een uitademing in de hurkhouding zitten.


Raken je hielen de grond niet? Plaats er dan een opgerolde handdoek of matje onder.


Breng je handen voor de borst met de handpalmen tegen elkaar, de armen zijn ongeveer in een hoek van 90 graden.Duw met de bovenarmen tegen de binnenkant van de knieën zodat je de voorkant van je romp goed strekt en de borst opent.

Lukt zit niet voor jou, plaats dan je handen tussen je benen en zit een beetje zoals een kikker.





Adem rustig door, blijf evenin deze positie, of zo lang het goed aanvoelt.

Pas indien nodig de houding aan, het mag geen pijn doen.

Als je heupen erg stijf zijn, is deze houding mogelijk te belastend voor de knieën.

Bij blessures aan de knieën, rug of enkels kun je deze houding beter overslaaN.


Fysieke voordelen van Hurkhouding


- opent de heupen

- stimuleert de spijsvertering

- traint de voeten en de kuiten

- verbetert het evenwicht

- verlicht ischiasklachten

- verlicht lichte rugklachten

- verlicht menstruatieklachten

- vermindert constipatieklachten


Mentale voordelen van de hurkhouding


- verbetert de mentale focus (kies een staarpunt of drischi net boven ooghoogte)

- vergroot de wilskracht

- vermindert rusteloosheid

- vermindert stress


Ga er vooral mee aan de slag en blijf vooral voelen, ga niet over je grenzen heen en oefen regelmatig.


Wil je graag meer weten over yoga & the chakra's? Meld je dan aan voor onze volgende chakra les op 22 & 23 oktober 2019. Adres is tothiertoe nog steeds Fortbaan 79 te Schoten.

© 2020  by

sylviebrownproductions