top of page

Hoe versterk je ten allen tijde het beste jouw afweersysteem?

Bijgewerkt op: 16 dec. 2021

Voorkomen is de beste methode, dus welke maatregelen treffen wij op de praktijk?



  • Ontsmet uw handen bij binnenkomst en begeef u na de korte anamnese naar de omkleedruimte. U plaatst al uw spullen in de daarvoor voorziene locker en doet een zelf meegenomen badjas en slippers aan. Mocht u deze niet hebben, zullen wij die voor u voorzien. Gelieve wel na afloop van uw behandeling, de badjas en slippers die wij u hebben voorzien in de afgesloten wasmand te willen deponeren.

  • Gebruik van het toilet: ik ontsmet na gebruik van het toilet de wc bril en de lavabo.

  • Juwelen en andere niet noodzakelijke items laat u best thuis of plaats deze in uw handtas.

  • Na afloop krijgt u een glaasje Lifjalla water





Let’s make healthcare healthier, prevention is the key

Om goed te functioneren, vereist het lichaam evenwicht en harmonie. Er is nog veel dat onderzoekers niet weten over de complexiteit van ons immuunsysteem.

Maar onderzoekers onderzoeken wel de effecten van voeding, lichaamsbeweging, leeftijd, psychologische stress en andere factoren op de immuunrespons, zowel bij dieren als bij mensen. Intussen zijn algemene strategieën voor gezond leven een goede manier om je immuunsysteem de overhand te geven.


Immuniteit in actie







Je eerste verdedigingslinie is om een ​​gezonde levensstijl te kiezen. Het volgen van algemene richtlijnen voor een goede gezondheid is de beste stap die je kunt zetten om je immuunsysteem op een natuurlijke manier sterk en gezond te houden. Elk deel van je lichaam, inclusief je immuunsysteem, functioneert beter wanneer het wordt beschermd tegen aanvallen van buitenaf en wordt versterkt door een gezonde leefstijl:




Een aantal gezonde maatregelen

  • Kies een eetpatroon met veel fruit en groenten.

  • Beweeg regelmatig.

  • Niet roken.

  • Zorg voor een gezond gewicht.

  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag.

  • Zorg voor voldoende slaap.

  • Neem maatregelen om infecties te voorkomen, zoals hanteer een goede hygiëne.

  • Probeer stress te beperken.




Verhoog de immuniteit op een gezonde manier


Veel producten die verkocht worden beweren dat ze het immuunsysteem een “boost” geven of ondersteunen. Maar het concept van het “boosten” van het immuunsysteem heeft wetenschappelijk weinig zin. Het stimuleren van het aantal cellen in uw lichaam – immuuncellen of andere – is zelfs niet eens altijd een goede zaak. Atleten die bijvoorbeeld bloeddoping gebruiken – bloed in hun systemen pompen om hun aantal bloedcellen te verhogen en hun prestaties te verbeteren – lopen het risico op beroertes.

Proberen om de cellen van je immuunsysteem een ​​boost te geven, is vooral ingewikkeld omdat er zoveel verschillende soorten cellen in het immuunsysteem zijn en die reageren allemaal weer verschillend. Welke cellen moet je een boost geven en tot hoe ver ga je? Overal waar ‘te’ voor staat is ongezond.





Immuunsysteem en leeftijd


Naarmate we ouder worden, gaat ons immuunsysteem achteruit, wat vervolgens weer bijdraagt ​​aan meer infecties en meer kanker. Naarmate de levensverwachting in ontwikkelde landen is toegenomen, nemen ook het aantal leeftijdsgebonden aandoeningen toe.

Hoewel sommige mensen gezond ouder worden, is de conclusie van veel studies dat ouderen, vergeleken met jongere mensen, meer kans hebben om besmettelijke ziekten op te lopen en, nog belangrijker, meer kans om eraan te overlijden.

Luchtweginfecties, griep en vooral longontsteking zijn een belangrijke doodsoorzaak bij mensen ouder dan 65. Niemand weet zeker waarom dit gebeurt, maar sommige wetenschappers merken op dat dit verhoogde risico samengaat met een afname van afweercellen. Anderen zijn weer geïnteresseerd in of het beenmerg minder efficiënt wordt in het produceren van de stamcellen die een link hebben met de cellen van het immuunsysteem.

Er lijkt een verband te bestaan ​​tussen voeding en immuniteit bij ouderen. Een vorm van ondervoeding die verrassend veel voorkomt, zelfs in welvarende landen, staat bekend als ‘ondervoeding met micronutriënten’. 


Een tekort aan essentiële vitamines en sporenelementen komt vaker voor bij ouderen. Oudere mensen eten meestal minder en hebben vaak minder variatie in hun voeding.

Een belangrijke vraag is of voedingssupplementen ouderen kunnen helpen een gezonder immuunsysteem te behouden. Ik ben ervan overtuigd dat dit niet enkel de ouderen treft, maar ons allemaal. Onze voeding is zodanig verarmt dat er weinig nog gezonde voedingsstoffen in zitten. Dus tracht vooral biologische te eten, ECHTE VOEDING (eat what God made, not what man made als motto!)






Dieet en je immuunsysteem


Gezonde voeding speelt een belangrijke rol. Wetenschappers hebben lang erkend dat mensen die in armoede leven en ondervoed zijn, kwetsbaarder zijn voor infectieziekten. Of de verhoogde ziektesnelheid wordt veroorzaakt door het effect van ondervoeding op het immuunsysteem, is echter niet zeker. Er zijn nog relatief weinig studies naar de effecten van voeding op het immuunsysteem van mensen, en nog minder studies die de effecten van voeding rechtstreeks koppelen aan de ontwikkeling (versus de behandeling) van ziekten.

Er zijn aanwijzingen dat verschillende tekorten aan micronutriënten – bijvoorbeeld tekorten aan zink, selenium, ijzer, koper, foliumzuur en vitamine A, B6, C en E – de immuunrespons bij dieren veranderen, volgens resultaten uit testen in reageerbuisjes. De impact van deze veranderingen in het immuunsysteem op de gezondheid van dieren is echter minder duidelijk en het effect van vergelijkbare tekortkomingen op de menselijke immuunrespons moet nog worden beoordeeld.


Dus wat kun je doen?




Als je vermoedt dat je eetpatroon je niet voorziet in al je behoeften aan micronutriënten – misschien eet je te weinig groenten – dan kan het dagelijks innemen van een multivitamine voordelen hebben, die verder gaan dan eventuele gunstige effecten op het immuunsysteem. Het nemen van megadoses van een enkele vitamine niet. Meer is niet noodzakelijk beter.


Immuniteit verbeteren met kruiden en supplementen?


Loop naar uw natuurarts of de biowinkel en je vindt van alles waarvan dat het je immuunsysteem ondersteunt of een “boost” geeft.

Sommige preparaten kunnen inderdaad sommige componenten van de immuunfunctie veranderen, zoals


- Vitamine D-aanvulling is erg belangrijk. Buiten de hoogzomermaanden, voor iedereen!

- Selenium en zink zijn dagelijks essentieel voor de immuunwerking (en vele andere functies)

- Vitamine A beschermt de slijmvliezen, de eerste target van dit coronavirus. Overdrijf niet, denk ook aan voorloper beta-caroteen.

- B-vitamines (complex) werken in synergie en als cofactor op alle vlakken, ook voor het immuunsysteem.

- Vitamine C en vitamine E zijn antioxidanten, nodig om de immuniteit te ondersteunen en vrije radicalen op te ruimen.

- Suppletie van vitamine K (K2=MK7) is onontbeerlijk om kalkafzetting in de vaatwanden te voorkomen. Maar deze blijkt ook cruciaal om te voorkomen dat je ernstig ziek wordt van COVID-19.

- Een goede darmflora houdt het immuunsysteem rustig en paraat. Dus: goede voeding met veel groenten en fruit, pre- en probiotica.

- Bij infectie is vitamine C de eerste hulp. Boven 2 gram (tot 10 gram en meer) werkt het als oxidant tegen microben!

- Omega 3 vetzuren zijn anti-inflammatoir en cruciaal om overreactie van het immuunsysteem te voorkomen (cytokinenstorm)

- Veel fytonutriënten zijn beschermend tegen COVID-19, zoals spirulina, resveratrol, berberine, curcumine, quercetine;… dus neem ze alvast op in je voedingspatroon:

- Paddenstoelen geven een snelle ‘zweepslag’ aan het immuunsysteem, omdat ze vergelijkbare ‘betaglucanen’ (grote eiwitketens) bevatten als bacteriën. Hierdoor maken ze het immuunsysteem alert zonder je ziek te maken. Via voeding, of een supplement.

- Houd je immuunsysteem alert! Af en toe eens ziek zijn met koorts zorgt daarvoor. Maar een kuurtje met echinacea (3 weken) stimuleert het immuunsysteem.

Preventie is beter dan genezen. Eet gezond en gevarieerd!

Vraag indien nodig raad aan je (natuur-) arts of therapeut en gebruik goede, betrouwbare supplementen.


Stress eliminatie


De moderne geneeskunde heeft de nauw verbonden relatie van geest en lichaam leren waarderen. Een breed scala aan kwalen, waaronder bijvoorbeeld maagklachten, netelroos en zelfs hartaandoeningen, zijn gekoppeld aan de effecten van emotionele stress. Ondanks de uitdagingen bestuderen wetenschappers actief de relatie tussen stress en immuunfunctie.

Wat maakt het zo complex? Ten eerste is stress moeilijk te definiëren. Wat voor een persoon stressvol lijkt, vindt de ander juist leuk. Wanneer mensen worden blootgesteld aan situaties die ze als stressvol beschouwen, is het moeilijk voor hen om te meten hoeveel stress ze voelen. Dat maakt het ook moeilijk voor de wetenschapper om te weten of de subjectieve indruk van een persoon van de hoeveelheid stress juist is. De wetenschapper kan alleen dingen meten die stress kunnen weerspiegelen, zoals het aantal keren dat het hart elke minuut klopt, maar dat kan ook door andere zaken worden beïnvloed. Langdurige stress is nog lastiger te meten.

Het is dus ongelofelijk complex om goed gecontroleerde experimenten uit te voeren. In een gecontroleerd experiment kan de wetenschapper slechts één factor, zoals de hoeveelheid van een bepaalde stof, veranderen en vervolgens het effect van die verandering op een ander meetbaar fenomeen meten. In een levend dier, en vooral in een mens, is dat soort controle gewoon niet mogelijk, omdat er zoveel andere dingen gebeuren.


Zorgt koude voor een zwak immuunsysteem?




Bijna elke moeder heeft het wel eens gezegd: “Doe je jas aan, anders vat je kou!”. Had ze gelijk? NEE!! De meeste gezondheidsexperts zijn het erover eens dat de reden dat de winter “het koude en griepseizoen” is, niet is omdat mensen het koud hebben, maar dat ze meer tijd binnenshuis doorbrengen en nauwer in contact zijn met andere mensen die ziektekiemen kunnen doorgeven. (lockdown is dus niet zo een goed idee, we worden er dus alleen maar zwakker door!)

Was het dus verstandig advies van je moeder? Ja, als je langere tijd buiten zult zijn en problemen als bevriezing en onderkoeling een risico vormen.


Bewegen: goed of slecht voor immuniteit?

Regelmatige lichaamsbeweging is een van de pijlers van gezond leven. Het verbetert de cardiovasculaire gezondheid, verlaagt de bloeddruk, helpt het lichaamsgewicht onder controle te houden en beschermt tegen verschillende ziekten. Maar helpt het om je immuunsysteem op natuurlijke wijze te stimuleren en gezond te houden? JAAA!!!

Net als een gezond dieet, kan lichaamsbeweging bijdragen aan een algemene goede gezondheid en dus aan een gezond immuunsysteem. Het kan nog directer bijdragen door een goede circulatie te bevorderen, waardoor de cellen en stoffen van het immuunsysteem vrij door het lichaam kunnen bewegen en hun werk efficiënt kunnen doen.


Extra vitamine C?

Een goede gezondheid vergroot de kans om het virus snel te boven te komen. Vitamine C helpt weliswaar iets bij het herstel van alle verkoudheden, grieptoestanden en andere infectieziektes.

Wat je teveel aan vitamine C zou innemen, plas je gewoon uit.


Actueel: coronavirus / ziekte COVID-19?



Wil je verspreiding van het coronavirus voorkomen?

De belangrijkste maatregelen die je kan nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen.







  • Verhoog je immuniteit

  • Was je handen regelmatig

  • Hoest en nies in de binnenkant van je ellenboog

  • Gebruik papieren zakdoekjes



Conclusie?



Laat je niet gek maken.

Lees zo weinig mogelijk de krant, kijk zo min mogelijk tv en hou je vooral bezig met leuke en gezonde dingen. Maak tijd voor elkaar en spendeer zoveel mogelijk tijd buiten door.


Tot binnenkort op de massagepraktijk of tot in de yogastudio!

n


9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

2 Comments


Sylvie Brown
Sylvie Brown
May 24, 2020

Zeker, ik krijg de mijne maandag binnen. Ik hoop dat we vanaf 08 juni weer mogen masseren🙏🏽🙏🏽🙏🏽

Like

Ik heb een spatscherm aangeschaft, ideaal in combinatie met mondmasker. Zeker te gebruiken bij ruglig klant. Groetjes Peter.

Like
bottom of page