Pijn na de yogales, wat nu?

Yoga draait om bewustwording van lichaam en geest en wat hierin echt centraal zou moeten staan is VOELEN.

Je bent niet zomaar wat oefeningen aan het doen, je voelt de stretching, de kracht van jouw spieren en uiteraard ook de spierspanning die aanwezig is in jouw

lichaam. Zo kunnen blokkades loskomen op voorwaarde dat je rustig ademt en NIET over je grenzen heen

gaat ( wat vaak wel het geval is)



Het moeten thuis laten

Ik ervaar, ondanks de serene sfeer in mijn yogastudio , veel competitie tussen de yogini’s . Sommige deelnemers die naar de yogales komen willen het beste uit zichzelf halen en soms nét iets verder kunnen rekken dan hun buurman of buurvrouw, maar als jouw lichaam stop zegt, dan heeft het geen zin om verder te willen stretchen.


Soepelheid en kracht bouw je langzaam op. Sluit daarom tijdens het uitvoeren van de asana’s je ogen en probeer iedereen om je heen te vergeten: het is jouw les, dus focus op je eigen gevoel en ervaring.





Het langzaam opbouwen van kracht


Yoga draait niet alleen om flexibiliteit, zoals vaak wordt gedacht, maar ook om kracht. Bepaalde asana’s vereisen een bepaalde kracht die niet in een paar weken te behalen is. Een verkeerd uitgevoerde asana werkt averechts en kan makkelijk rug- en nekklachten veroorzaken. Beschik je nu nog niet over de nodige lichamelijke kracht voor een oefening? Sla deze dan over of vraag aan jouw yogadocent (Sylvie of Nancy) of je het goed doet, en zo niet, of er een alternatieve, makkelijkere versie is waar je beter mee aan de slag kunt.




Leren focussen en juist ademen


Om Yoga goed en juist te kunnen beoefenen is het belangrijk dat je al rustig en geconcentreerd begint. Als je niet volledig gefocust bent tijdens de yogales, dan kan het zijn dat je veel oefeningen ” half z’n gat” uitvoert.

Je krijgt dan een te krampachtige poging tot focus en vaak leidt dit dan weer tot het vergeten te ademen of zelfs fout ademen terwijl yoga juist zo ontspannend kan werken.


Zoek daarom naar de balans en verleg je focus naar het ademhalen. Dan verleggen je gedachten zich meer naar de uitvoer van de verschillende yoga houdingen en voel je beter waar je pijnpunten zitten.




Is yoga iets voor jou?


Ieders lichaam en geest functioneert anders, wat voor de één ontspannend is, geeft de ander stress.

En weet, dat wat stress geeft, geeft verkrampte spieren en dat wat verkrampte spieren geeft, leidt tot kwetsuren.


Yoga is dus niet voor iedereen, maar geef het niet meteen te snel op. Het beste is om jezelf minstens 5 sessies te gunnen vooraleer je kunt zeggen, het is iets of niets voor mij.


Luisteren naar je lichaam’ is makkelijker gezegd dan gedaan en soms glippen fouten bij yoga er ondanks je eigen oplettendheid doorheen. Vergeet niet dat yoga een echte sport is waar, net als bij elke andere sport, blessures en risico’s bij horen.

En deze kunnen vermeden worden door je grenzen gedurende de ganse yogales NIET te overschrijden.