Juist ademen

Goed leren ademen geeft je een heleboel voordelen.

In 3 eenvoudige stappen kun je al leren om je ademhaling te verbeteren.


“When people ask me what the most important thing is in life, I answer: ‘Just breathe.’” Yoko Ono


John Lennon

Goed leren ademhalen is belangrijk


Onze ademhaling heeft invloed op elk proces in ons lichaam. En als we verkeerd ademhalen, lopen veel van deze processen vaak minder goed.

En heel veel mensen ademen totaal verkeerd.


Door stress gaan we sneller, oppervlakkiger en vaker ademhalen. En daardoor verstoren we de zuurstof/CO2 balans in ons lichaam. En dat leidt tot allerlei vage maar ook duidelijke problemen.


Gelukkig kun je eenvoudig leren om beter te ademen.



De problemen van verkeerde ademhaling


Omdat je ademhaling invloed heeft op je hele lichaam, kunnen er allerlei vage maar ook zichtbare klachten ontstaan wanneer je verkeerd ademt.

In de eerste plaats logische dingen zoals vermoeidheid. Maar ook subtielere dingen zoals verminderde ooggezondheid, klachten aan de luchtwegen, kleine ontstekingen en een verstoord zenuwstelsel. Op het internet vind je hele lijsten met onderbouwde en speculatieve symptomen van verkeerde ademhaling.


De specifieke symptomen maken niet zoveel uit – je wilt sowieso goed leren ademen. Goede ademhaling is fundamenteel voor je gezondheid. Net als voeding, beweging en nachtrust. En als je je ademhaling verbetert verbeter je automatisch de kwaliteit van je leven.


Hoe weet je of je verkeerd ademhaalt?


Verkeerde ademhaling is makkelijk te herkennen:

- Je ademt regelmatig door de mond

- Je moet regelmatig zuchten of gapen

- Je voelt je soms duizelig of licht in je hoofd.

- Je houdt je adem in en/of ademt onregelmatig.

- Je ademt oppervlakkig (hoog in de borst).

- Je ademt vaak en snel en je maakt veel geluid tijdens het ademhalen.

- Je hebt vaak het gevoel dat je je adem moet inhalen – ook al haal je diep en vaak adem.


Dit zijn maar een aantal voorbeelden.


Voor ik yoga deed, ademde ik volledig fout


Mijn ademhalingsgewoontes waren een aantal jaar geleden erg slecht. Ik ervaarde veel stress, waardoor ik verkeerd ging ademhalen. Waardoor ik nog meer stress kreeg.

Ik wist het niet op dat moment – maar mijn ademhaling was compleet ontregeld.

Zo sterk dat ik op een dag rustig op straat liep en even op de grond moest gaan zitten omdat ik licht in m’n hoofd werd. Echt spooky!!


Met het ontdekken van Hatha Yoga, maar vooral de pranayma, kwam ik erachter dat mijn ademhaling het probleem was. Ik ademde teveeldoor mijn mond, waardoor de balans in mijn lichaam verstoord was.

Chronische hyperventilatie, zo bleek. Een probleem waar een heleboel mensen in meer of mindere mate last van hebben.

Ik leerde mezelf dankzij de deskundige lessen van Bob en Lise beter ademhalen, en al na een paar dagen was mijn ademhaling beter.

En niet alleen dat – deze betere én juiste ademhaling heeft me ook geholpen om stress te verminderen en zo rustig en kalm te blijven.


Hieronder mijn ondervonden tips voor een verbeterde ademhaling:


1. Houd je mond dicht


Dit was voor mij echt een openbaring. Al zo lang als ik me kan herinneren ademde ik door mijn mond, en niemand vertelde me ooit dat dit niet juist was!

Waarom ademde ik door mijn mond? Omdat ik het zo gewoon was.

Maar ik leerde dat dit een vicieuze cirkel was die ik moest doorbreken. De neus gaat (blijkbaar) vanzelf open als je er constant doorheen ademt. En het ‘luchttekort’ dat ik voelde, dat was simpelweg mijn ademhalingscentrum dat bezig was met een ‘reset’.

Mijn lichaam moest wennen aan minder debiet. Dat voelde even vreemd voor een paar dagen en daarna was dit over.




2. Adem met je middenrif ( buik)

Door te ademen vanuit je buik word je vanzelf rustiger. Het vermindert stress en is de natuurlijke manier om te ademen. Je longen kunnen zo beter hun werk doen, je masseert je organen en je voelt je kalmer.

Stel je ademhaling even visueel met mij voor:

Je adem in en koude lucht stroomt via je beide neusvleugels naar binnen, gaat zo verder door langs je keelholt en vult zo je beide longen vol met zuurstof.

Doordat je longen zich vullen met lucht, drukt dit op je middenrifspier, die als een parachute aan de binnenkant van jouw ribbenkast kleeft, die gaat door de druk van jouw longen naar beneden en duwt op al jouw buikorganen, dat voelbaar en zichtbaar is (buik komt op. Wanneer je uitademt, zakt eerst je buik weer in, daarna gaat je middenrif spier naar bovengezogen worden, de longen lopen leeg en warme lucht gaat via je keelholtezo verder door naar je beide neusvlugels naar buiten toe.


3. Adem ontspannen

Gebruik je ademhaling als een anker om steeds weer tot rust te komen. Om in het moment te blijven en je lichaam te ontspannen. Rustig en ritmisch, in en uit.

Adem 4 tellen in via je neus, hou even de adem in en adem dan 4 tellen uit door de neus en wacht dan ook hier weer even vooraleer weer in te ademen.

Daar word je helemaal rustig van.

Gebruik deze eenvoudige ademhaling telkens om jezelf kalm te houden.

Hoe ontspannender je ademt, det ontpsannender je je dagelijkse bezigheden kunt doen.

Conclusie:neem de tijd voor deze verandering


Je ademhaling verbeteren kost een paar dagen. En daarna moet je jezelf eraan blijven herinneren om niet terug te vallen in je oude gewoontes.

Zelf heb ik gemerkt ik dat ik in tijden van stress soms geneigd ben om verkeerd te gaan ademen, door er mezelf bewust van te maken, ga ik er weer meer aandacht aan besteden en regelt de ademhaling zich weer gewoon vanzelf.

In het begin gaat je lichaam constant willen gapen om meer lucht binnen te trekken. Ga dan wanneer je dit opmerkt in deze periode gapen en zuchten zonder in te ademen. Zo wen je sneller aan je nieuwe ademhaling.

En verder – onthoud gewoon bovenstaande tips: sluit je mond, adem door je buik en adem ontspannen.


Sylvie