Het belang van vitamines en mineralen


Als we ouder worden verandert de behoefte aan vitamines en mineralen. Dat betekent dat er ook aangepaste adviezen gelden voor de vitamines en mineralen die we nodig hebben. Soms is het nodig om iets extra’s te nemen. Ben je als vrouw boven de 50, dan heb je bijvoorneeld extra vitamine D nodig en is de hoeveelheid calcium die je dagelijks nodig hebt groter. Gezond ouder worden betekent dus extra goed letten op vitamines en mineralen.


Extra vitamine D



Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. Uit onderzoek blijkt dat de huid steeds minder vitamine D aanmaakt naarmate we ouder worden.

Alle vrouwen boven de vijftig hebben dagelijks 10 microgram extra vitamine D nodig. Voor mannen geldt dit nog niet, tenzij ze een donkere huid hebben of onvoldoende buiten komen. Mannen boven de 70 jaar hebben wel extra vitamine D nodig.


Vitamine B12


Als we ouder worden kan de  maagzuurproductie verminderen. Ook wordt een andere stof die nodig is om vitamine B12 op te nemen steeds minder aangemaakt. Hierdoor wordt vitamine B12 soms minder goed opgenomen in het lichaam en als gevolg hiervan is er een grotere kans op een vitamine B12-tekort. Medicijngebruik (invoegen infoblad) kan ook invloed hebben op de opname van vitamine B12.


Multivitamine voor 50-plus


Iedere dag gezond en gevarieerd eten is best een uitdaging. Uit recent onderzoek van het RIVM blijkt dat mannen tussen de 51 en de 79 jaar jaar gemiddeld 154 gram groente eten. Vrouwen doen het iets minder goed, ze eten 150 gram. Daarmee halen ze de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram groente niet. Als je lange tijd minder gezond of gevarieerd eten is het mogelijk een vitaminetekort te ontwikkelen. 

Ook kan het gebruik van medicijnen de opname van vitamines verstoren.


Wat kies jij?


Het aanbod van vitamines en mineralen is groot. Het is dus best lastig om de juiste keuze te maken als je voor het schap staat. Maar de verschillen tussen de producten, helpen bij het kiezen van het juiste product.

ik ben een grote fan van de Belgische producent Cressana, deze producten neem ik zelf afwisselend in en verkoop ze ook op de praktijk

Hieronder vindt je de afbeeldingen van deze producten terug.

Enkelvoudige, meervoudige of multivitamines

Om een goede keuze te maken is het goed om je vooraf af te vragen waarom je een multivitamine wil gaan gebruiken. Een multivitamine is bijvoorbeeld een goede algemene aanvulling als je niet zo gezond eet, vitamine D en calcium ondersteunen de botten en magnesium is goed voor de spieren. En er zijn ook producten te koop die bijvoorbeeld de weerstand ondersteunen of die helpen bij vermoeidheid. Afhankelijk van het doel, kun je dus een keuze maken voor een enkelvoudige of meervoudig voedingssupplement.


Dosering


Baadt het niet, dan schaadt het niet geldt helaas niet voor vitamines en mineralen. En als je gezond eet, wordt je niet nóg gezonder door het slikken van extra veel vitamines. Kijk daarom goed hoeveel vitamines er in een supplement zitten en hoeveel je per dag nodig hebt.


Merk of huismerk?


Net zoals bij voedingsmiddelen is er bij supplementen ook sprake van ‘merkartikelen’ en zogenaamde huismerken. Er zijn meerdere verschillen te noemen:

Kwaliteit van de grond- en hulpstoffen en productieproces. 


Merkproducten worden meestal gemaakt onder Good Manufacturing Practices (goede wijze van produceren) oftewel GMP. Dat is een kwaliteitsborgingssysteem.

Onderzoek.

Producenten van de merkartikelen optimaliseren hun product regelmatig, door onderzoek uit te voeren naar de supplementen en het gebruik ervan. Dit heeft tot gevolg dat er regelmatiger gebruik gemaakt wordt van andere grondstoffen en productiewijzen.

Verpakking.

Een huismerk doorgaans een simpeler verpakking dan een A-merk.

Deze verschillen zijn ook van invloed op de kosten, waardoor merkartikelen doorgaans duurder zijn dan huismerken.


Natuurlijk versus synthetisch


Natuurlijke vitamines zijn stoffen die uit de natuur komen en kunnen van plantaardige of dierlijke oorsprong zijn. Synthetische vitamines zijn stoffen die in een laboratorium zijn gemaakt. Of een vitamine natuurlijk of synthetisch is, hoeft geen invloed te hebben de werking, als ze maar dezelfde opbouw en structuur hebben (ook de 3-D structuur). Het lichaam maakt dan geen onderscheid tussen de natuurlijke of de synthetische variant.

In het algemeen geldt: er is weinig verschil in werking van vitamines uit een pil (synthetisch) of uit de voeding. Wel bestaan verschillen in opname. Zo wordt vitamine D, B5, B6, foliumzuur en vitamine B12 in de synthetische vorm (‘pil’) beter opgenomen in het lichaam dan in de natuurlijke vorm (‘voeding’). En vitamine E wordt beter in natuurlijke vorm opgenomen door het lichaam. Voor de overige vitamines is er weinig verschil.

Het voornaamste is goed naar je lichaam te luisteren, vooral gezond en gevarieerd te eten, voldoende water drinken en vaak genoeg bewegen en onderhoud je gestel met uitgekiende vitamines, in natuurlijke of synthetische vorm, aan jullie de keuze


Wil je meer weten over de producten van Cressana? Vraag er naar bij uw volgende afspraak of yogales.


Sylve









13 keer bekeken

© 2020  by

sylviebrownproductions