De vraag die iedereen denkt, maar nooit stelt: heeft het leven nog zin?

Bijgewerkt: 23 sep 2019



Het leven kan fantastisch zijn, vooral wanneer alles goed gaat en de wereld lacht je toe, maar wat als het leven ineens ondraagelijk wordt? Wat dan?

Het kan van alles zijn, denk maar aan Julie die vermoord terug gevonden is geworden in de Vaart van Schoten... het zal je dochter maar wezen.....

Ik durf eerlijk hardop zeggen dat een kind verliezen volgens mijn bescheiden mening het ergste is dat een mens kan overkomen. Het is dan ook maar mijn mening, iemand anders heeft daar wellicht een heel andere opinie over.

Voor die welbepaalde persoon is het verliezen van al zijn of haar bezittingen het ergste, bijvoorbeeld door een orkaan of door een brand.

Nog een voorbeeld is dat je erachter gekomen bent dat jouw partner overspel gepleegd heeft en je voelt dat als een dolk in het hart, je vertrouwen is weg en de angst die blijft bij je, zelf bij de volgende partner.

Wat het ook moge zijn, het kan dan zijn dat je het dan niet meer ziet zitten

Allerlei negatieve emoties blijven in je hoofd rondspoken: shock van ongeloof dat dit jouw overkomen is, verwarring (de aarde onder de voeten verliezen), angsten en nachtmerries.

Velen zijn zo verslagen en uitgeput dat ze nog maar weinig zin hebben om de draad van het leven weer op te pakken.

Maar de natuur is altijd in beweging en ja het klinkt cliché, na regen komt altijd zonneschijn, net zo zeker als dat de dag weer verschijnt na de nacht, eb wisselt af met vloed en hoe hevig ook de storm geweest is, deze gaat vroeg of laat altijd weer liggen.

Zo krijgen we weer de kans om de brokken, die ontstaan zijn, weer op te ruimen en met een propere lei weer te beginnen.

Wat kan jou helpen?



Een aantal tips die toch wel hun werking bewezen hebben:

1) zorg voor voldoende slaap

Het is bewezen dat na een traumatische ervaring slaaptekort iemands symptomen van dat trauma kan verergeren en het lastioger kan maken om emotioneel stabiel te blijven.

2) praat over je gevoelens

Dat kan met om het even wie zijn, een familielid, een goede vriend of vriendin. Zij kunnen jou een luisterend oor bieden, moed inspreken en praktische hulp geven.

3) wees hoopvol

Kijk uit naar betere tijden, ook dit gaat weer voorbij, niets blijft hetzelfde, put daar troost uit.

Als iemand van wie je houdt sterft



De dood van een ander, kan je allerlei emoties bezorgen zoals onder andere verdriet, eenzaamheid en wanhoop. Misschien zelfs boosheid, schuldgevoelens en angst.

Weet dan dat verdriet geen teken van zwakte is, het laat juist zien hoeveel de overledene voor jou betekent heeft.

Hoe de pijn verlichten?


1) Geef jezelf de tijd om te rouwen: voor iedereen is dit anders, ga niet vergelijken met vrienden en/of familieleden, jij bent jij en jij voelt wat jij voelt, dat kan niemand anders voor jou beslissen.

2) Praat ook hier over je verdriet en accepteer hulp: zo kom je mùalleijker door je rouwproces heen, anders blijf je er langer dan dat je zou willen in hangen met alle gevolgen vandien (depressiviteit, geen zin meer in het leven)

3) vergeet niet te bidden: dit heeft niets met religie te maken, wat je ook, gelooft, in tijden van nood roep je alles aan, moeder aarde, het universum, de kracht die jij gelooft dat bestaat, daar put jij kracht uit en voel je je niet meer zo alleen.

Als je partner ontrouw is



Ook dit kan veel verdriet en pijn berokkenen, want ook, al is de bedrogene van plan de overspelige partner te vergeven, vaak gaan zij nog eerst door een hel van ongeloof en gebrek aan vertrouwen.

Hoe de pijn verlichten?


1) Ga in koppeltherapie: deze maatregel is enkel van toepassing als je het onderling niet kunt beredderen, maar toch wilt vechten voor jullie relatie. Vaak zit je met je partner op een verkeerde golflengte en praat je langs elkaar heen, je begrijpt elkaar niet meer en dus een therapeute kan jullie hier op wijzen en met gerichte oefeningen terug op 1 lijn brengen.

2) Leer elkaar opnieuw ontdekken: de oude manier van met elkaar omgaan heeft tot deze chaos geleid, als jullie allebei bereid zijn om opnieuw te beginnen, begin dan echt met een propere lei. (vb. samen gaan dansen, leren golven..enz..)

3) Zoek troost in muziek en ander helende activiteiten: als de relatie echt niet meer te redden valt en alle hoop is verdwenen, heb je niet altijd evenveel zin om met andere mensen op te trekken, maar door jouw energie hoog te houden (frequentie), kan je geest eb ziel verlichting geven, zo wordt de harmonie binnen in jezelf herstelt. Balans in lichaam en geest vergt tijd en moeite, gun jezelf dit ook door bijvoorbeeld yoga, tai chi, ch quong..enz. te beoefenen.



Als jijzelf of iemand uit je omgeving ernstig ziek is geworden, zo ziek dat het levensbedreigend geworden is, kan dit ook onmetelijk veel stress en spanning met zich meebrengen.

Naast de ziekte zelf komen er ook nog allerlei emoties bij kijken doordat er bijvoorbeeld zenuwslopende afspraken met artsen gemaakt dienen te worden, het betalen van hoge doktersrekeningen en eventueel nog vervelende bijwerkinge van medicijnen.

Hoe de pijn verlichten?


1) omring je met positieve mensen: zo laat je de moed niet te snel hangen, vaak heb je geen behoefte aan gezelschap, maar als je je dan toch onder de mensen begeeft, zorg dan dat het geen doemdenkers, zagers of klagers zijn, dat kun je echt wel missen als tandpijn.

2) ga vaker de natuur in: zoals ik al eerder zei, met een bedreigende gezondheidssituatie, heb je vaker de neiging om je af te zonderen, de natuur geeft rust, doet al je negatieve muizenissen verdwijnen en werkt ook helend. gewoon tegen een dikke eik gaan zitten met je rug, je voeten op diens wortels geeft kracht en steun.

3) stel niets meer uit: als je gezondheidssituatie je nog in staat stelt om te reizen of een bepaalde cursus te volgen, doe dit dan, dit leid je af van jouw ziekteproces, je bent dan niet meer gefocust op je aandoening maar op de weg naar gezondheid.

Dit heeft in meerdere gevallen ervoor gezoegt dat het genezingsproces versneld werd en dat er weer na lange tijd vreugde mocht ervaren worden (dopamine, serotonine) en alle stresshormonen verdwenen (adrenaline, cortisol)

Uiteraard zijn dit maar tools om er op een bepaalde manier mee om te gaan, het kan goed zijn dat je al deze methodes al geprobeerd hebt en niets heeft geholpen.

Iedereen gaat door moeilijke tijden, ikzelf in begrepen, niemand ontsnapt daar aan, maar HOE je ermee omgaat, is een WELBEWUSTE KEUZE.

Als iets niet werkt, omring je dan met mensen die ook in dergelijke sitiatie(s) gezeten hebben, zij zijn expert en weten wat jij (of ee familielid) momenteel meemaken.

Vraag hen hun ervaring en leer daar uit, pas het eventueel toe op je eigen leven en ERVAAR HET ZELF en wordt zo zelf een expert.

Dat is het enige dat telt, jouw ervaring, jouw gevoelens en eer dat dan.

Heel veel liefs


Sylvie



11 keer bekeken

© 2020  by

sylviebrownproductions