Chakra Yoga: derde oog, centrum van inzicht



Ajna chakra of derde oog: toegangspoort tot jouw  innerlijke wijsheid


Het Ajna chakra bevindt zich in het midden van je voorhoofd, net boven het puntje tussen je wenkbrauwen. Het is verbonden met de kleur indigo (blauw-paarse kleur) en met het element licht. Het wordt geassocieerd met intuïtie en diep, spiritueel inzicht. 

Als je derde oog goed open staat, sta je in verbinding met je onderbuikgevoel, ben je ruimdenkend en werken je cognitieve functies goed. 

Je weet heel goed waar je naartoe wilt: je ziet dingen letterlijk voor je en kunt ze zo makkelijker manifesteren. Als je (belangrijke) beslissingen moet nemen, kun je goed vertrouwen op je gevoel, je innerlijke wijsheid.


PIJNAPPELKLIER


Het Ajna chakra is verbonden aan de pijnappelklier. Dit hormoon producerende kliertje bevindt zich midden in je hersenen en is qua grootte vergelijkbaar met een doperwt. Dat de pijnappelklier klein is, betekent niet dat dit regelorgaantje niet belangrijk is. Onder invloed van licht – dat de pijnappelklier via een impulsstroom vanuit je ogen bereikt – zet de klier de neurotransmitter serotonine om in het hormoon melatonine. 


En melatonine is wonderlijk. Het is essentieel voor het functioneren van je biologische klok en maakt dat je lichaam ‘op tijd’ loopt met het ritme van dag en nacht. Het zorgt er bovendien voor dat we ontspannen en in een diepe slaap vallen. Daarnaast stuurt melatonine het herstel en de opbouw van het lichaam aan.

Beter worden als je ziek bent, spieren bouwen en nog talloze andere herstelfuncties vinden in je slaap plaats, dankzij melatonine.


BLOKKADES IN HET AJNA CHAKRA


Fysiek kan een blokkade in het derde oog zich manifesteren als hoofdpijn en problemen met de ogen. denk aan ontstekingen, trillingen en irritaties. Problemen met de holtes, met name de voorhoofdholte, worden ook in verband gebracht met blokkades in het derde oog. Op mentaal gebied kun je erg dromerig en ‘wazig’ zijn. Ook kun je je moeilijk losmaken van je intellect, over-analyseer je alles en hebt moeite je goed te focussen. Je hebt de neiging het grotere plaatje uit het zicht te verliezen.



DERDE OOG OPENEN


Mediteren is veruit de krachtigste manier om je Ajna chakra in balans te brengen. Omdat je met meditaties je bewustzijnsniveau verhoogt, stimuleren ze eigenlijk altijd je derde oog. Wil je extra focus leggen op specifiek dit zesde chakra, ga dan voor inzichtsmeditatie (Vipassana), of visualisatie-oefeningen om je intuïtie te versterken. Je kunt zelf visualiseren wat jij graag in je leven wilt manifesteren, maar je kunt ook geleide meditatie- en visualisatie-oefeningen doen zoals deze die ik geef op de app (zowel gratis als betalend)

Zie ook https://www.gennesareth.be/challenges voor meer info

CANDLE GAZING


Een andere vorm van meditatie die de balans in jouw Ajna chakra kan herstellen, is de candle gazing meditatie, waarbij je gedurende 10 tot 15 minuten naar een brandende kaars kijkt. Je knippert zo weinig mogelijk met je ogen; als je even weg moet kijken, sluit je je ogen wanneer je inademt en open je ze weer rustig als je uitademt. Het is normaal als je ogen gaan tranen, dit effect wordt als reinigend gezien voor je fysieke en spirituele zichtvermogen. Probeer alle gedachten die opkomen rustig voorbij te laten gaan terwijl je geconcentreerd blijft op het kaarslicht.




PAARSE VOEDING


Verder kun je de balans in je Ajna chakra herstellen door  donkerblauwe en paarse voeding te eten. Denk aan blauwe bessen, bramen, aubergines of pruimen. Yogahoudingen die je derde oog stimuleren zijn de Ardha Uttanasana (staande voorwaartse buiging/forward fold), Makarasana (dolfijnhouding) en Balasana (kindhouding/child’s pose).

Ten slotte kan het erg helend werken om je voorhoofd ter hoogte van je derde ook met cirkelbewegingen te masseren.