Welke voeding is eigenlijk goed voor onze spieren en gewrichten?

Bijgewerkt: 21 sep 2019

Pijnlijke spieren en gewrichten, vroeg of laat krijgen we er allemaal in meer of mindere zin mee te maken.

Soepele spieren en gewrichten zijn nu eenmaal onmisbaar om gemakkelijk te kunnen bewegen.

De soepelheid van onze spieren en gewrichten hangt in grote mate af van de kwaliteit van ons kraakbeen.

Slijtage aan ons kraakbeen kunnen we uitstellen, maar uiteindelijk niet voorkomen.


Gezond kraakbeen is afhankelijk van wat we eten, en dat hebben we wél in de hand.

Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding met voldoende beweging, kunnen problemen met onze spieren en gewrichten voorkomen.



Wat kunnen we doen om spierpijn en gewrichtspijn te verzachten?



Zorg voor een goede doorbloeding van de spieren en gewrichten door de volgende zaken te vermijden:


Spanning en stress, langdurige intensieve inspanningen en zware en langdurige inspanningen

Zorg voor een goede doorbloeding van de spieren en gewrichten door de volgende zaken preventief in te zetten:


Een verkwikkende bad kan dan voor een tijdelijke verbetering zorgen.

Voorkomen is echter ook hier veel beter dan genezen.

Pijn spieren en gewrichten kunnen we gemakkelijk voorkomen met de juiste voeding, en voldoende lichaamsbeweging.

De best oplossingen voor pijn in spieren en gewrichten zijn ongetwijfeld:

warmte (zolang er geen ontsteking is anders koud compressen) infrarood lamp (IRA), Infrarood sauna (IRB en IRC), warme baden met natriumbicarbonaat, pakkingen met groene klei, veel brandnetelthee en ongezoet veenbessensap of kersensap drinken om urinezuur te verminderen ( bij een te hoge concentratie aan urinezuur in ons bloed ontstaat jicht. Dat teveel aan urinezuur wordt uiteindelijk opgeslagen in onze gewrichten en is ZEER pijnlijk)


Alkalische voeding (basisch) dus met een PH neutrale waarde, en dat is vooral terug te vinden in zoals groene groenten, alkalische theeOverbelasting vermijden, ga yoga of Thai-Chi doenVermijd Repetitive Strain Injury (RSI): of overbelasting en pijn spieren en gewrichten, als gevolg van het langdurig herhalen van steeds dezelfde bewegingen.



Maar vaak hebben we de neiging om bij pijn toch een pijnstiller te nemen!

Bij aanhoudende pijn in spieren en gewrichten, is het echter verstandiger om een arts te raadplegen, alvorens zomaar zelfmedicatie toe te dienen als snoepjes.

Pijn in spieren en gewrichten kunnen we nochtans voorkomen of het genezingsproces ervan verzachten, door ons eet- en leefpatroon aan te passen.


Welke voeding moet je eten bij pijn in spieren en gewrichten?


Voeding rijk aan omega- 3 vetzuren: zijn vooral aanwezig in vette vissoorten zoals wilde zalm, paling, forel, tonijn, makreel, dorade, heilbot, sardienen, haring, en ansjovis.

Wegens hun hoge dosis aan urinezuur, eet je deze vette vissoorten best nooit meer dan tweemaal per week .Granen en zaden: zoals lijnzaad, sesam- en chiazaadjes en noten (vooral walnoten) zijn een belangrijke bron van deze omega- 3 vetzuren.

Noten: met een voorkeur voor walnoten, amandelen, hazelnoten, beukennootjes en kastanjes.

Verzamelnaam van bovenstaande voeding = OERVOEDING (back to basics like our ancestors did)

Water drinken: drink minstens 2,5 liter water per dag. Water spoelt je lichaam schoon en zal de concentratie aan schadelijk urinezuur verlagen. Glucosamine- Chondroïtine-Magnesium-calcium-Vitamine D3 en Vitamine K2 als compleet bewegingsapparaat supplement (in hoge dosering per capsule), laat je hiervoor best adviseren door een Orthomoleculair arts.

Kurkuma Xantorriza, piperine en Boswelia serrata: om ontstekingen tegen te gaan en werkt eveneens als een krachtige antioxidant.

Voldoende bewegen: is onmisbaar voor soepele spieren en gewrichten zonder pijn.

Dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen op eigen ritme krijgt daarbij de voorkeur. Voldoende bewegen zorgt voor meer zuurstof en een betere bloedsomloop.

Voeding die je best zoveel mogelijk beperkt:


Voeding rijk aan purines of urinezuur: hoge concentraties aan purines of urinezuur vind je vooral in kip met vel, orgaanvlees (zoals lever, niertjes en hersenen) en in gistrijke producten.

Suiker, alcohol en koffie en voornamelijk koemelkproducten Wat is nog goed voor pijnlijke spieren en gewrichten?

Een deugddoende deblokkerende massage, waarbij alles eens goed los gemasseerd wordt en de doorbloeding weer optimaal wordt. Prevention is the key Het is alom geweten dat voorkomen beter is dan genezen, maar.....



What's in it for you?


Als jij meer zou eten in de richting van GEZONDE VOEDING, welke voordelen zou je dan kunnen ervaren?


Je hebt meer energie.

Een stabielere bloedsuikerspiegel waardoor hongergevoelens afnemen.

Je vetverbranding krijgt een impuls waardoor je zou afvallen en slanker kan worden.

Minder vetopslag, omdat de meeste voedingsstoffen van basische voeding direct worden opgenomen door je lichaam,

Je weerstand (immuunsysteem) verbetert.

Minder last van allergieën.

Een betere huid en eventueel minder acne. (zelfs minder rimpels)Je slaapt vele beter.

De kans op allerlei westerse (welvaartsziekten) wordt minder.

Darmklachten nemen af.

Een hoger libido (kan een sterke motivator zijn 😜!

.Je lichaam kan zich wat beter herstellen, omdat het veel minder niet-lichaamseigen stoffen binnen krijgt.




25 keer bekeken