Heb je last van rusteloze benen? Leer hier wat je er aan kunt doen?

Bijgewerkt: 17 okt 2019





Rusteloze benen, ofwel het Restless Legs Syndroom (RLS), is een chronische aandoening. De remedie is vaak lastig te vinden, omdat er verschillende vormen van onrustige benen bestaan. Een irriterend, branderig, onbestemd gevoel in de onderbenen. Het gevoel dwingt je vaak tot bewegen. Zo'n klacht kan erop duiden dat je last hebt van onrustige benen. Pijn doet het niet, maar de irritatie kan zó groot zijn dat het leidt tot slapeloze nachten, en zelfs ernstige beperkingen in je sociale leven.


Meer vrouwen dan mannen hebben last

Rusteloze benen treft ongeveer 6 procent van de volwassenen. Het komt 1,5x vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Rusteloze benen kan op iedere leeftijd voorkomen, maar de frequentie van rusteloze benen neemt toe naarmate men ouder wordt. Bepaalde medische aandoeningen, zoals diabetes, artritis, spataderen en het hebben van een psychische aandoening verhogen het risico op het ontwikkelen van het rusteloze benen syndroom. Evenals overmatig drinken en roken. Verder blijkt RLS vaker voor te komen bij mensen die werken in ploegendiensten of als men zware fysieke inspanningen verricht vlak voor het slapen gaan.

Soms wordt de aandoening bij kinderen ten ontrechte verward met groeipijnen. Bij meer dan 50% van de mensen met RLS komt het ook in hun familie voor. Het risico op RLS is drie tot zes maal hoger wanneer een direct familielid het heeft. Een vroeg begin van rusteloze benen wijst vaak op familiaire belasting.




Wat zijn de symptomen?


- Kriebels in de benen met onweerstaanbare bewegingsdrangKlachten voornamelijk in rust

- Verschijnselen nemen vrijwel direct af bij bewegen

- De verschijnselen zijn ‘s avonds en ‘s nachts erger dan overdag


Wat kunnen we er aan doen?





De behandeling van RLS is relatief eenvoudig met medicijnen die voor het slapen gaan worden ingenomen. Indien er sprake is van een ijzer tekort zal dit eerst met voedingssupplementen kunnden worden aangevuld.

De meeste patienten reageren goed op het gebruik van Dopamine-agonisten. Dopamine-agonisten zijn geen dopamine, het zijn medicijnen die de prikkeloverdracht tussen hersencellen beinvloeden. Raadpleeg uw arts voor meer info.


De volgende maatregelen kunnen de klachten helpen te verminderen:


- Dragen van sokken in bed

- Warm bad voordat je gaat slapen

- Laat je benen masseren

- Voldoende lichaamsbeweging/sport, maar niet laat op de dag.

- Vermijden van cafeïne en alcohol en roken

- In de avpond mentaal actief blijven (verveling en loomheid kunnen RLS verergeren)

- Deze vindt ik echt wel super (zelfs al heb je geen RLS ...): Masturberen. Dit verhoogt de dopamine afgifte van de hersenen naar het schijnt.


Ik zou zeggen, ga met deze tips aan de slag en laat me maar weten of het soelaas brengt.


10 keer bekeken2 reacties

© 2020  by

sylviebrownproductions