YOGA NIDRA

YOGA NIDRA

YOGA NIDRA

Yoga Nidra doe je in ruglig en zo maak je je hele systeem vrij van diepgewortelde indrukken die misschien wel jarenlang voor stress hebben gezorgd. 

 

Wat is Yoga Nidra?

Sommige mensen noemen de eindontspanning na de yogales Yoga Nidra. Maar Yoga Nidra is een op zichzelf staande stroming binnen de yogafilosofie. Het is meer dan alleen een oefening of meditatie, omdat er een complete filosofie achter zit. Het kan je, net als andere yogastromingen, brengen naar samadhi, de eenwording met het Allerhoogste.

Letterlijk betekent Yoga Nidra ‘yogaslaap’. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, heeft het niets met slapen te maken. Tijdens Yoga Nidra is je bewustzijn tussen waken en slapen, een staat die je normaal gesproken alleen bereikt in je diepe slaap (theta).

 

Voordelen?

- Eén sessie staat gelijk aan vier uur slaap.

- Het helpt je beter en dieper slapen

- is goed voor je concentratie

- geeft meer creativiteit en energie en versterkt je immuunsysteem.

- goed bij angsten, depressie, burn-out

- goed bij hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

 

Loslaten in ontspanning

Naast de alledaagse indrukken, zijn er dieper gewortelde indrukken of overtuigingen die yogi’s samskara noemen. Je kunt bijvoorbeeld een samskara hebben van een traumatische gebeurtenis in je jeugd. Samskara’s van dergelijke negatieve ervaringen zou je kunnen zien als de bron van alle stress, ziekte en ongemak. Om dat soort indrukken kwijt te raken, is het belangrijk dat je je ontspant, écht ontspant. 

 

Hoe?

Echt ontspannen is iets waar je actief voor kiest, zoals een sessie Yoga Nidra. Tijdens de practice trek je al je zintuigen terug, behalve je gehoor. Je ligt volledig stil en je bent je bewust van alles wat zich aandient. Tijdens de beoefening kunnen allerlei beelden, gevoelens en sensaties vanuit het onderbewustzijn in het lichaam opkomen. Je systeem is zich dan aan het ontdoen van samskara’s. Daarom voel je je na een sessie Yoga Nidra écht ontspannen; je hebt iets losgelaten in plaats van meer indrukken verzameld.

Sankalpa: zet een positieve intentie

Is je geest ontspannen, dan is deze heel ontvankelijk voor suggesties en verandering. Een van de belangrijkste onderdelen van Yoga Nidra is dan ook het neerzetten van je sankalpa, een positieve intentie voor wat je graag in je leven wilt. Best moet je iets wensen dat losstaat van je ego. Weet je nog niet precies wat jouw sankalpa is? Zeg dan bijvoorbeeld: ‘Ik ervaar diepe innerlijke rust in mijn leven’, ‘Ik ben gezond’, ‘Ik volg mijn intuïtie’ of ‘Ik ben liefde’. Heb je eenmaal een sankalpa gekozen, neem dan niet telkens een andere. Zie het als een zaadje dat je diep in je geest plant en iedere keer water geeft. Dan groeit het vanzelf uit tot een zichtbare verandering in je leven.

Je raakt steeds beter getraind om te kunnen visualiseren en diep te ontspannen

De 8 stappen van Yoga Nidra op een rij:

  1. De zintuigen tot rust brengen

  2. Je sankalpa  of intentie zetten

  3. Je bewustzijn door het lichaam bewegen

  4. Je in- en uitademing volgen

  5. Het ervaren van diverse 
lichamelijke sensaties

  6. Korte visualisaties

  7. Herhaling van je sankalpa of intentie

  8. Langzaam terugkomen in het hier en nu

 

Deze lessen worden enkel online ingesproken via de yoga challenges

 

Goede yoga tips

- Eet niet te zwaar vooraf de yogales

- Draag makkelijk, loszittende kleding

- Zorg voor een yogamatje, laag hoofdkussen, dekentje, knuffelsokken en een ooglapje 

- een opgenomen les kost €6 en kun je blijven herbeluisteren in de challenges. Diegenen die een beurtenkaart hebben, beluisteren dit gratis

Wanneer geen yoga Nidra beoefenen?

Aangezien het hier om de meest passieve vorm van yoga gaat, zijn er geen uitzonderingen en kunt u deze vorm van yoga ALTIJD toepassen