Coronavirus maatregelen



Zoals jullie in de laatste nieuwsbrief al hebben kunnen lezen, heb ik vandaag, 16 maart 2020 besloten om mijn zaak te sluiten tot en met 03 april 2020, vooralsnog deze datum door overheidswijze misschien nog verder opgeschoven zou kunnen worden.

Ik bekijk het dag tot dag, het is wat het is.


Leuk is het niet, want ik ben vandaag zeker een uur bezig geweest elke klant persoonlijk op te bellen om uit te leggen wat mijn motivatie nu eigenlijk is.

Vorige week dacht ik er nog helemaal anders over en dus vragen jullie je misschien ook af waarom nu ineens deze plotse ommezwaai.


Gewoonweg mijn gezin, dit Coronavirus is een stille doder en vaak lopen talloze mensen er ongemerkt mee rond zonder symptomen te vertonen of zelfs ziek te zijn, maar je GEEFT HET WEL DOOR!


Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat een van mijn familieleden of laat staan een van mijn klanten door mijn toedoen besmet zouden worden.

Ik geloof nog steeds heilig in 'voorkomen is beter dan genezen' en dus met pijn in het hart en in de portemonnee heb ik deze beslissing weloverwogen genomen.



Nu wil ik graag deze blogpost met een hele positieve lading volsteken, namelijk, nu dat ik geen behandelingen, yogalessen en events mag organiseren, krijg ik nu wel de TIJD en de RUIMTE om te schrijven en te lezen.


Dus de tijd voor al die begonnen blogposts over de chakr's kunnen nu afgewerkt worden, ik ga ook aan de slag met videoboodschappen om onze moraal hoog te houden én hetgeen ik lees en absorbeer, deel ik weer met veel Liefde en Plezier met jullie allen.


Graag wil ik in deze blogpost een warme oproep doen om mij schrijfvoer te geven, dat wilt zeggen, waar ligt jullie interesse, waar willen jullie meer over weten? (voorbeeld in de yogalessen zijn er vaak vragen, maar komen die nooit aan bod)

Wat vinden jullie van ingesproken begeleidde meditaties of een online yogales?

Wie altijd graag aan coaching dacht, wie zou het zien zitten om online gecoacht te worden?


Antwoord gewoon in deze blogpost zodat andere ook kunnen zien waar de interesses liggen, ik ga er mee aan de slag en jullie zien dan weldra de nodige tekst met beeldmateriaal verschijnen in nieuwe blogposts.


Zo kruip ik in mijn creatieve kant en laat er mijn tomeloze fantasie er op los.


Ik sluit af met wat nuttige, positieve tips in verband met het versterken van je immuunsysteem:

1. Koud douchen



Kun je met koud douchen of zwemmen je immuunsysteem versterken? Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat 'koud-­afdouchers' ­minder vaak ziek zijn 'warme ­nadouchers'.

Wim Hof alias The Iceman traint zichzelf met ademhalings­oefeningen en meditatie zodanig dat hij zonder onderkoelings­verschijnselen een kwartier in poolwater kan zwemmen en met ­ontbloot bovenlijf de ijzige Kilimanjaro ­beklimt.

Bij patiënten met reuma, ­chronische darmontsteking en andere ­auto-immuunziekten is het ­immuunsysteem overactief. Artsen proberen die reactie te verminderen met medicijnen. Wim Hof heeft aangetoond dat een gezond mens ook zónder ­medicijnen een ­immuunreactie omlaag kan ­brengen.

Waarschijnlijk krijgt hij dat voor elkaar door de ­kortdurende stressreactie die de kou en zijn ­manier van ademhalen op gang brengen.


2. Regelmatig bewegen




Ga wandelen, roeien, badmintonnen, fietsen of fitnessen; maakt niet uit wat, als het maar lichamelijk inspannend is. Wie drie keer per week minstens 20 ­minuten intensief sport, pept het immuun­systeem op. Het lichaam pakt ­binnendringende virussen ­steviger aan en er is ­minder ruimte voor chronische ontstekingen. Mensen die veel bewegen zijn gemiddeld vier dagen per jaar minder ziek.

Overdrijf het echter niet. Mensen die extreem zwaar of lang achter elkaar trainen en te weinig tijd nemen voor herstel, lopen juist meer kans ziek te worden.


3. Begin met yoga of tai chi




Start met chi kung, yoga of tai chi wanneer je langdurig gestresst bent. De kans is namelijk groot dat je met een aangetast immuunsysteem kampt.

In talloze onderzoeken is aangetoond dat chronische stress de afweer tegen virussen verzwakt. Daarmee wordt de poort opengezet voor infecties. In 'mind-body therapieën' zoals yoga, tai chi en chi kung (ook wel geschreven als qi gong), wordt aan die mentale last gewerkt. Het oefenen met een diepe buikademhaling en ­meditatie bevordert de ontspanning. Samen met de lichamelijke beweging door de oefeningen zorgt dit voor een betere afweer en minder ­ontstekingen.


4. Wees optimistisch




Koester je optimisme en zorg dat het glas halfvol is in plaats van halfleeg. Dat is niet alleen goed voor je ­humeur, maar ook voor de weerstand. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat wanneer mensen de toekomst vol vertrouwen tegemoet zien, hun mmuunreactie beter is. ­

Patiënten met positieve verwachtingen over een behandeling kunnen hun immuunsysteem daarmee zelfs actief aan het werk zetten.



5. Neem voldoende vitamine C (weerstand) en probiotica (darmflora)




De ­bacteriën die van nature ­voorkomen in onze darmen hebben een grote ­invloed op onze gezondheid. ­probiotica zijn ­voedingsmiddelen met levende micro-organismen die het bacteriële evenwicht in de darm verbeteren en daardoor een gunstig effect op je hebben. Veel aandoeningen van het immuun­systeem – zoals ­allergieën, chronische darmontsteking en auto-immuunziekten – ­worden deels ­veroorzaakt doordat de darm­­huishouding niet op orde is.

In ­onderzoeken worden positieve ­effecten van probiotica ­gevonden, bijvoorbeeld voor eczeem.


6. Werk aan je sociale contacten (nu op afstand)



Zorg voor fijn gezelschap en ga eenzaamheid tegen. Zelfs onze ­genen raken anders van slag, ­ontdekte ­bioloog Steve Cole. En dat geldt óók voor genen die verantwoordelijk zijn voor het ­functioneren van het ­immuunsysteem. Een ­netwerk van ­vrienden beschermt tegen ziektes. Sociale contacten verminderen ­namelijk stress en ­verhogen daarmee de weerstand.


7. Ga wandelen in de zon



Af en toe lekker in de zon wandelen, is ­misschien wel de leukste manier om aan je ­gezondheid te werken. Tijdens het ­zonnebaden gebeurt iets ­positiefs, blijkt uit veel ­onderzoek. Het ­medisch centrum van de ­universiteit van Georgetown in Amerika ­ontdekte begin dit jaar hoe dat kan. De T-cellen in het lichaam gaan er sneller van bewegen. Deze T-cellen zijn een belangrijk onderdeel van het ­immuunsysteem. Als ze snel kunnen bewegen, zijn ze snel op de plaats van een infectie om de aanval in te ­zetten. Het blauwe licht in zonne­stralen zou hiervoor verantwoordelijk zijn. ­Verder onderzoek is nodig, aldus de onderzoekers, maar behandeling met blauw licht voor mensen met een verzwakt immuunsysteem sluiten ze niet uit.




35 keer bekeken2 reacties