HATHA YOGA SCHOTEN

HATHA YOGA

Hatha Yoga draait om het verenigen van de gepolariseerde dimensies van ons bestaan – het mannelijke en het vrouwelijke. Dit omvat het lichaam, de geest en onze energie.

Hoewel de analogie van Ha & Tha als referentie naar zon en maan correct is, zijn zon en maan niet de letterlijke betekenis van deze woorden. Zon en maan verwijzen naar de energiekanalen die in de Yogatraditie ‘nadis’ worden genoemd. De energiekanalen waarnaar zon en maan verwijzen zijn ida en pingala.

Een andere betekenis van het woord Hatha is krachtig. Dit is een referentie naar de fysieke en krachtige asanas die er soms tijdens Hatha Yoga beoefend worden. Het werd krachtig genoemd, omdat Yoga vroeger vooral een practice voor de geest was. Er waren nauwelijks fysieke houdingen met uitzondering van de zittende meditatiehoudingen.

 

Hatha Yoga lessen zijn gematigd intense lessen vergeleken met de andere stijlen.

Wat je misschien nog niet wist, is dat de meeste moderne Yoga vormen een aftakking zijn van Hatha Yoga. Verschillend als ze lijken, Lyengar, Ashtanga, Anusara, Kripalu, Power, Integrale Yoga en andere vormen van fysieke Yoga, zijn allemaal vormen van Yoga gebaseerd op het fysieke aspect en zijn allemaal afgeleid van de het oorspronkelijke Hatha Yoga.

Hatha Yoga kan worden beschreven als een systeem voor zelftransformatie. Het in balans brengen van lichaam, geest en energie om lijden (dukha) te verminderen en geluk (sukha) te vergroten.

De nadruk ligt op:

  1. Asana of lichaamshouding

  2. Reinigen, Pranayama of ademhaling

  3. Bandha, Mudra, Kriya en Kundalini

  4. Meditatie, Trancedente oefeningen, Samadhi

E zijn 5 houdingen die steevast in elke les terug komen in de Hatha yoga:

De schouderstand of Saravangasana

De Vishouding of Masyasanan

De Voorwaartse buiging of Patchimotanasana

- De Cobra of Bujanasana

- De schroef of Ardha Matsyandrasana

 

Onze lessen duren ander half uur, theemoment achteraf is mee inbegrepen, dus je bent een goede twee uur bij ons

Daarna kun je kiezen voor een beurtenkaart (5, 10, 20 of 50 beurten, allemaal 1 jaar geldig)

Belangrijk om te weten vooraf de yoga

- Maximaal 8 deelnemers

- Eet niet te zwaar vooraf de yogales

- Draag makkelijk, loszittende kleding

- Neem je eigen kussen mee en knuffelsokken mee indien je wenst

- matten en dekens zijn ruimschoots aanwezig

- een losse les kost €15, daarna kun je overschakelen naar een beurtenkaart indien je wenst (5,10, 20 en 50 beurten, elk 1 jaar geldig)

Wanneer geen yoga beoefenen?

Hoewel yoga kan helpen in het geval van onderstaande kwalen, zouden deze lichamelijke toestanden ook voor een contra-indicatie kunnen zorgen. Het is verstandig om, als je jezelf herkent in (een van) onderstaande punten, eerst je huisarts te raadplegen.

  • Migraine (stevige, meestal terugkerende hoofdpijn)

  • Hartproblemen

  • Hoge bloeddruk

  • Gewrichtsproblemen

  • Pees- en spierproblemen

  • Problemen met de nek

  • Hernia

  • Verschoven ruggenwervels

  • Zwangerschap (iDE EERSTE DRIE MAANDEN NIET)