ASHTANGA YOGA SCHOTEN

ASHTANGA YOGA SCHOTEN

Nog meer dan andere yogastijlen is Ashtanga Yoga een intense, fysieke en dynamische stijl van yoga. Bijzonder is dat je telkens een vaste serie van yoga houdingen doet, die je steeds in dezelfde volgorde doorloopt. De combinatie van de houdingen en de ademhaling creëren een warmte in je lichaam, die je lichaam zuivert en het soepeler maakt. Met al zijn Zonnegroeten en vinyasas bouw je op korte tijd veel kracht op en zorgen voor een betere doorbloeding van je lichaam. Je zal zweten, maar je zal – zeker in groep – een bijzondere energie voelen tijdens deze oefeningen.

Ashtanga Yoga Traditie

Ashtanga betekent het ‘achtvoudige pad‘ en verwijst naar de acht takken die Patanjali omschreef in zijn Yoga Sutra. In het Westen verwijst Ashtanga naar de vorm van yoga die de Indiase leermeester K. Pattabhi Jois er introduceerde. Jois was een leerling van T. Krishnamacharya, die de oude geschriften van de Yoga Kurunta in het Sanskriet herontdekte. Hun stijl wordt omschreven als de Ashtanga vinyasa yoga.

Opbouw van de Ashtanga Yoga

In de Ashtanga Yoga zijn er vijf asana series. Elke yogi moet alle yoga houdingen beheersen voor hij verder kan naar de volgende serie. Vele yogi’s doen er jaren over om naar de tweede reeks te gaan. De Primary, de eerste serie, start met tien Zonnegroeten (vijf keer Zonnegroet A, vijf keer Zonnegroet B). Daarna volgen er staande poses die je aan elke zijde beoefent, gevolgd door een aantal omgekeerde en zittende houdingen. Alle houdingen zijn aan elkaar gelinkt door een korte vinyasa sequentie, waardoor alle houdingen dynamisch in elkaar overvloeien. Elke les start en eindigt met een Opening en Closing Chant.

 

 

Is Asthanga Yoga iets voor mij?

Ashtanga is een erg gestructureerde vorm van yoga, die zowel fysiek als mentaal soms veeleisend kan zijn. Deze yogastijl is uitermate geschikt voor wie houdt van structuur, een fysieke uitdaging wil en geen blessures heeft.

Ben je beginner, dan start je best in een begeleide les waarin een docent je meeneemt door alle houdingen. Hij of zij zal je ook  helpen als je moeilijk in een houding geraakt, aanpassingen doen of bepaalde houdingen op een andere manier uitleggen. Ben je vertrouwd met de serie, dan kan je ervoor kiezen om naar een MySore-les te gaan. Je start dan op een moment dat je zelf uitkiest en doet een bepaald aantal houdingen. Een docent zal je individueel begeleiden.

- Maximaal 8 deelnemers

- Eet niet te zwaar vooraf de yogales

- Draag makkelijk, loszittende kleding

- Neem je eigen kussen mee en sokken mee indien je wenst

- matten en dekens zijn ruimschoots aanwezig

- een losse les kost €15, rechtstreeks cash en gepast te betalen aan onze lesgeefster Annette Wieland

Wanneer geen yoga beoefenen?

Hoewel yoga kan helpen in het geval van onderstaande kwalen, zouden deze lichamelijke toestanden ook voor een contra-indicatie kunnen zorgen. Het is verstandig om, als je jezelf herkent in (een van) onderstaande punten, eerst je huisarts te raadplegen.

  • Migraine (stevige, meestal terugkerende hoofdpijn)

  • Hartproblemen

  • Hoge bloeddruk

  • Gewrichtsproblemen

  • Pees- en spierproblemen

  • Problemen met de nek

  • Hernia

  • Verschoven ruggenwervels

  • Zwangerschap (in sommige gevallen)